Ο εσωτερικός διάλογος και η φωνή του εσωτερικού κριτή

Ο εσωτερικός διάλογος και η φωνή που έχουμε εσωτερικεύσει

Πως διαμορφώνεται ο εσωτερικός διάλογος μας;

Ποιος είναι ο λόγος ύπαρξης του εσωτερικού κριτή;

Πως μπορούμε να τον κατανοήσουμε και να τον αλλάξουμε;

Τι δεν γνωρίζει η φωνή του εσωτερικού κριτή;

 

Έχεις παρατηρήσει πως μιλάς στον εαυτό σου; Μιλάω γι’ αυτή τη φωνή μέσα σου που έχει γνώμη και σου λέει τι μπορείς και τι δεν μπορείς να κάνεις. Τι επιτρέπεται να θέλεις και τι όχι.  Που σχολιάζει κάθε σκέψη και κίνηση σου. Που εκφράζει αντιρρήσεις και απόψεις για κάθε λεπτομέρεια και κάθε επιλογή σου.

Ο εσωτερικός μας διάλογος, ο τρόπος που μιλάμε στον εαυτό μας, που σκεφτόμαστε για τον εαυτό μας αναπαράγει την φωνή του πιο σημαντικού προσώπου της παιδικής μας ηλικίας. Το πιθανότερο κάποιος “φροντιστής” χρησιμοποιούσε τις φράσεις που λέμε στον εαυτό μας,  μιλούσε με αυτό το ύφος ίσως ακόμα και τον τόνο της φωνής.

Άρα είναι σημαντικό να γνωρίζεις πως δεν είναι η πραγματική, δική σου φωνή, αλλά ο διάλογος ενός άλλου  προσώπου που σε πολύ μικρή ηλικία υιοθέτησες άκριτα ως παιδί.

Αυτά που λέμε στα παιδιά μας γίνεται ο εσωτερικευμένος διάλογος τους

Συχνά  λοιπόν αυτός ο διάλογος δεν είναι ευχάριστος, και η αυστηρή φωνή του εσωτερικού κριτή είναι δυνατή. Ο εσωτερικός διάλογος από  εποικοδομητικός, ενθαρρυντικός και εγκάρδιος έχει πια ύφος επικριτικό και απουσιάζει η αναγνώριση, η αποδοχή και η κατανόηση. Ακόμα και το να φροντίσεις τον εαυτό σου σε συναισθηματικό επίπεδο είναι πια δύσκολο.

Όταν συμβαίνει αυτό θυμάμαι συνεχώς λάθη και παραλείψεις μου, βάζω ταμπέλες στον εαυτό μου και γίνομαι αυστηρή με τον εαυτό μου και με τους άλλους ή μειώνω τον εαυτό μου και εξιδανικεύω τους άλλους.

Αλλάζει ο εσωτερικός διάλογος;

Τι μπορούμε όμως να κάνουμε για να αλλάξουμε αυτή την ατμόσφαιρα του εσωτερικού διαλόγου μέσα μας;

Και μόνο η αναγνώριση και η (όσο γίνεται) ουδέτερη παρατήρηση αυτού του εσωτερικού κλίματος είναι το πρώτο βήμα για να βελτιωθεί ο εσωτερικός μου διάλογος.

Μια πολεμική διάθεση τύπου ” να το καταπολεμήσω”  δεν είναι μακροπρόθεσμα λειτουργική, ούτε εφικτή.

Πρόκειται για ένα κομμάτι του εαυτού μου. Δεν θέλω να το πολεμήσω ( αφού θα σήμαινε πως πολεμάω εμένα). Δεν θέλω καν να σιγάσει. Θέλω να του δώσω για λίγο την ιδιότητα του δασκάλου και να μάθω τι έχει να μου διδάξει.

Η πρόθεση του είναι πάντα προστατευτική. Με ότι τακτικές γνωρίζει θέλει να είμαι ασφαλής, να μην βρεθώ σε κίνδυνο.

Είναι κι αυτό ένα σημαντικό κομμάτι όλης της ύπαρξης μου. Δεν θέλω να αποκόψω αυτό το κομμάτι μου,  ούτε να  φιμώσω την φωνή του εσωτερικού κριτή, αλλά να το ενσωματώσω τρέφοντας το με κατανόηση, αποδοχή και ωριμότητα. Απώτερος σκοπός μου είναι να αποκατασταθεί η ηρεμία και ο εσωτερικός διάλογος να μην μονοπωλείται μόνο από την αυστηρή φωνή του εσωτερικού κριτή.

εσωτερικός διάλογος

Ο αναστοχασμός

Σ’ αυτή την διαδικασία θα με βοηθήσει ο αναστοχασμός μου, δηλαδή η ενεργή εξέταση των πεποιθήσεων και αντιδράσεων μου απέναντι σε μια κατάσταση. Το να σκεφτώ πάνω στο πως σκέφτομαι για μένα, να κάνω ένα βήμα πίσω και ν’ αναγνωρίσω κάποιο μοτίβο, επαναλαμβανόμενο ή όχι.

Έχει πάρει τα ινία η φωνή του εσωτερικού κριτή; Έχουν λόγο και οι άλλες πτυχές του εαυτού μου; Η σοφή πλευρά μου; Η εμψυχωτική πλευρά; Η υποστηρικτική πλευρά; Η λογική πλευρά;

Παρατηρώ τον εσωτερικό μου διάλογο όσο πιο ουδέτερα γίνεται

Προσέχω: πότε είμαι παρατηρητής και πότε έχει πάρει τον έλεγχο των σκέψεων μου; Πότε ενεργοποιείται;

Κάνε νοητά ένα βήμα  πίσω και δες, τι σου λέει; Σε μειώνει; Σε κατηγορεί για κάτι που έκανες; Για κάτι που δεν έκανες; Για κάτι που είσαι; Σου κολλάει “ετικέτες”; Σε φορτώνει με ατελείωτα “πρέπει”; Σου θυμίζει πως δεν είσαι αρκετά καλή, έξυπνη, όμορφη, αδύνατη, δραστήρια… Γενικά το ρεπερτόριο του σε  εναλλακτικές του “δεν είσαι αρκετά  …    ” είναι ανεξάντλητο. Και κάπως έτσι, με σχεδόν προβλέψιμη “επιτυχία” οδηγείσαι στην συναισθηματική εξάντληση.

Ρώτησε, τι φοβάται ο εσωτερικός κριτής σου και γιατί;

Πολύ πιθανόν η φωνή του να εκφράζεται και από τους γύρω σου που κρατούν απέναντι σου μια στάση επικριτική, αυστηρή, πιεστική,  έλλειψη αναγνώρισης και κατανόησης. Καθρεφτίζουν αυτή την φωνή του εσωτερικού κριτή σου.

Τα καλά και τα κακά νέα

Τα καλά νέα είναι πως μπορεί να βελτιωθεί αυτός ο δυσάρεστος εσωτερικός διάλογος μέσα σου.

Τα κακά νέα είναι πως δεν γίνεται από τη μία μέρα στην άλλη.

Το σίγουρο είναι πως γίνεται και καλύτερα! Αν εσύ το επιθυμείς στ’ αλήθεια, μπορεί να αλλάξει!

Το σύστημα Bach  μέσα από τα Ανθοϊάματα μπορεί να υποστηρίξει επίσης αυτή την διαδικασίας ειρήνευσης μέσα σου.

εσωτερικός διάλογος

Όλα αυτά που δεν γνωρίζει η φωνή του εσωτερικού κριτή

Θέλω να σου πω πως η φωνή του εσωτερικού κριτή έχει πληροφορίες και δεδομένα μόνο από το παρελθόν σου. Δεν ξέρει ποιο είναι το δυναμικό σου. Δεν γνωρίζει τις δυνατότητες σου και όλα αυτά τα χαρακτηριστικά που δεν έχεις αναγνωρίσει και αξιοποιήσει ακόμα. Μπορεί απλώς να τα διαισθάνεσαι, μπορεί απλά να αχνοφέγγουν από τις χαραμάδες της ζωής σου και να μην τολμάς ούτε εσύ  η ίδια να παραδεχτείς όλα αυτά τα εκπληκτικά χαρακτηριστικά και ικανότητες  που βρίσκονται ακόμα μέσα σου σε σπερματική μορφή.

Μπορεί ακόμα να μην τις έχεις αναπτύξει, βιώσει, ξέρεις όμως οτι είναι εκεί μέσα σου και  περιμένουν ν’ αναδυθούν. Σε περιμένουν.

Γι’ αυτό δημιουργείται ίσως διαφωνία, αντιπαράθεση ή ακόμα και σύγκρουση μέσα σου.

Γι’ αυτό και ΔΕΝ  μπορείς να συμφωνήσεις με την φωνή του εσωτερικού κριτή. Εσύ γνωρίζεις κάτι που δεν γνωρίζει. Δεν μπορείς να το εξηγήσεις και ίσως να μην χρειάζεται να εξηγήσεις τίποτα.

Επίσης δεν χρειάζεσαι τη συγκατάθεση του. Μπορείς  να ακούσεις ότι έχει να σου πει χωρίς να κάνει κουμάντο.

Η πρόθεση του εσωτερικού κριτή είναι να σε προστατέψει

Δεν έχει άλλο τρόπο να σε προστατέψει. Κάνει ότι καλύτερο μπορεί. Μην το πολεμάς.

Αν ήξερε πιο αποτελεσματικό τρόπο να πετύχει το στόχο του θα τον χρησιμοποιούσε, αλλά δεν γνωρίζει. Δεν γνωρίζει ακόμα. Και για να μάθει χρειάζεται τη δική σου συμμετοχή.

Είναι δική σου ευθύνη και προνόμιο ταυτόχρονα να πάρεις αυτή τη φοβισμένη φωνούλα από το χέρι, να την παρηγορήσεις  που φοβάται. Να της πεις πως είσαι και είναι ασφαλής.  Να την ευχαριστήσεις που ως τώρα έκανε ότι καλύτερο μπορούσε για να σε προστατέψει και έχει θετική πρόθεση.

Η απόφαση σου είναι η αρχή

Και προχώρα ένα βήμα παραπέρα:  πες της ήρεμα και αποφασιστικά πως θα συνεχίσετε μαζί. Πως εσύ θέλεις να προχωρήσεις γιατί οι σημερινές και χτεσινές λύσεις δεν σου αρέσουν πια. Θέλεις νέους τρόπους. Νέα όνειρα και νέους στόχους. Νέα χαρά, απόλαυση, ειρήνη και ευγνωμοσύνη.

 

Νιώσε πως αυτό αλλάζει τον τόνο της φωνής του εσωτερικού κριτή.

Πως μαλακώνει η στάση του απέναντι σου.

Δε χρειάζεται πια να πολεμάτε ο ένας τον άλλον. 

Ο εσωτερικός σου διάλογος  θα έχει πια  αλλάξει και θα έχεις κάνει ένα σημαντικό βήμα συμφιλίωσης και αποδοχής αυτής της τόσο σημαντικής πτυχής του εαυτού σου.

Το επόμενο βήμα

Μέσα στην εσωτερική βουή μας κάποιες φορές είναι δύσκολο να ξεχωρίσουμε την φωνή του εσωτερικού υποστηρικτή μας. Ωστόσο έχω μια κατάλληλη άσκηση που διαρκεί λίγα λεπτά και θα σε βοηθήσει να ξεχωρίσει η υποστηρικτική φωνή ώστε να την ακούσεις ξεκάθαρα και να μάθεις να την ακούς καθημερινά.

Επικοινώνησε μαζί μου με ένα μήνυμα για να μάθεις πως μπορείς να κάνεις την άσκηση  online.

Εδώ θα βρεις την φόρμα επικοινωνίας. 

 

Μαρία Σωμαράκη

 

 

Photo Credits

 

Φωτογραφία από DanaTentis από το Pixabay 

Cover Photo by Pexels

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ενημερώσεις μέσω email

Αν θέλεις να ενημερώνεσαι για τα νεότερα άρθρα, προτάσεις βιβλίων και μελλοντικές ομιλίες συμπλήρωσε εδώ το email σου.



Αποδέχομαι του όρους χρήσης.
error: